New Media Design – Final Year Project.

Semester ini, masuk second last semester aku di USM. Dah masuk final year dah, dan salah satu project yang semua orang nanti – nantikan adalah, final year project (fyp) tahun 3 pusat pengajian seni usm. hohooo.

Ya, semua pelajar seni usm, ada fyp mereka masing – masing kena handle, dan aku punya…hmm..what about aku punya fyp?

So here I start.

Aku punya FYP dah proceed oleh supervisor aku. Fyp aku punya project issue is based on children cerebral palsy, dan based on research Prof Ghouse about Music and movement therapy for children with cerebral palsy. Prof Ghouse is a theater lecturer in usm school of arts, dan dalam project research dia, dia gunakan alat muzik tradisional melayu iaitu gamelan, untuk membantu kanak kanak dengan cerebral palsy (CP) ini.

That is about the issue i take so that my project is a littlebit easier sebab dah ada issue yang agak kuat. Jadi sekarang, apa yang aku akan buat adalah; dengan menggunakan alat muzik tradisional melayu iaitu Gamelan, ia boleh mengawal pergerakan animasi sesuatu karakter wayang kulit . Basicly, its a Live Audio Control Animation.

Aku hendak buat interaction / game interaction / live interaction/ wayang kulit computer interaction dengan menggunakan penghasilan audio yang terhasil daripada alat muzik yang dimainkan. Sekarang, aku masih lagi dalam proses research, dan experimenting few stuffs, dan aku dah start sikit sikit buat sketch untuk perubahan karekter wayang kulit daripada rupa wayang kulit yang lama tu ke lebih child-friendly, but still memegang ciri – ciri sesuatu karekter itu.

Jadi itu lah, aku harap aku akan temui sesuatu untuk projek aku berjaya.

sketches 2

Leave a Reply

